Taky se poslední dny potkáváte přes video? Pokud ano, a setkali jste se s občasnými problémy s kvalitou obrazu nebo dokonce výpadky, přečtěte si naše zamyšlení nad současným boomem home office a jeho vlivem nejen na video komunikaci.
Home office
slovo, které se stalo s nástupem karanténních opatření zaklínadlem. Po jeho vyslovení by všechny problémy spojené s nutností pracovat na společných úkolech a projektech měly být rázem vyřešeny.
Vždyť svět je tak jednoduchý. Zůstanete doma, připojíte se přes videokonferenci s několika spolupracovníky. Vidíte jejich rozesmáté obličeje ve full HD rozlišení, sem tam vám přijde mail s pěknou přílohou plnou vtipných videí, děti si vedle v pokoji hrají na mobilu a sledují televizi… Ale co se to děje? Proč se Karel najednou seká? A Eva taky. Haló!!! Haló!!! Co to říkal Petr? Šmitec. Voláte kolegům na mobil, snažíte se připojit, ale situace je stejná. Hodinu se různě domlouváte, co s tím…
Voláte svému poskytovateli, aby ihned sjednal nápravu. Dozvídáte se, že sítě a systémy jsou přetíženy a na posílení se usilovně pracuje. Nebo se také dozvíte, že poskytovatel je v pořádku, ale máte slabou přípojku do internetu.
Začnete si klást otázky. Jak je to možné? Kdo za to může? Kdy to pojede? Jak mám tedy pracovat?
Pojďme si nyní jednotlivé otázky zodpovědět ze dvou pohledů: technického a lidského.
Jak je to možné?
S bezprecedentním skokovým nárůstem zájmu o práci z domova se výrazně zvýšil nápor na přenosy a zpracování dat. Zákazníci změnili své chování během jednoho nebo dvou dnů. Najednou využívají službu několikanásobně intenzivněji, než na co byla kalkulována kapacita a cena. Počítalo se s tím, že zákazníci se za nízkou cenu o prostředky u poskytovatele podělí. Není v silách žádné společnosti na světě uspokojit v řádu dnů zájem zvýšený o stovky procent.
Problém je nově také v tom, že ve stejném režimu najednou jede celá domácnost. Děti, které by jinak byly ve škole, se také potřebují potkat se svým učitelem a podívat na výuková videa. A co ostatní aktivity? Musí si přece i chvíli odpočinout u televize, sledováním pořadů, nebo si zahrát online hru s kamarády.

Logicky lze tedy očekávat výpadky z přetížení infrastruktury.
Kdo za to může?
Nabízí se odpověď: Poskytovatelé služeb? Poskytovatelé připojení? Technologie?
Nikdo však neměl čas vykopat a položit nové optické trasy do každého domu či bytu, vyrobit další milion serverů. To prostě nelze dodat za několik dnů. Je to stejné, jako jsou vykoupeny těstoviny, léky nebo jiné vybrané komodity, na které se najednou vrhne celá populace.
Spousta domácností ještě ani nepřešla do nové generace zábavy, vyžadující vysoce výkonné internetové připojení. Ano, je to trend a poskytovatelé na něj reagovali a reagují. Ale budování těchto sítí i výkon “vysílačů obsahu“ jsou závislé na poptávce a ochotě zákazníků za to zaplatit. Žádný ze zákazníků však není ochotný platit si něco navíc, až to bude někdy potřebovat. A poskytovatelé mohou tento převis držet jen v nezbytné výši pro pokrytí sezonních špiček.
Dobrá zpráva je, že máme dnes průměrně 5x rychlejší připojení k internetu než před pár lety. Přesto je to v průměru 16Mb/s pro připojení ADSL/Wifi, ti šťastnější připojení přes optický kabel dosahují průměrně 31Mb/s (zdroj).
To je na videokonference z jednoho počítače nebo chytrého telefonu postačující, ne však při souběhu dalších služeb. Počítejte také s tím, že sice můžete mít smluvně přípojku s dostatečně vysokou rychlostí, ale protože stejně intenzivně své přípojky využívají i všichni vaši sousedé, reálná rychlost bude o dost nižší. Především ve špičkách. Někde se ten provoz nakonec potká v jednom úzkém místě. Je možné technicky problém vyřešit nasazením QoS (Quality of service), ale kdo z vás to má nakonfigurováno? A komu uberete kapacitu, například dětem na televizi?
Je třeba se zamyslet, jak vlastně videokonference fungují. Zjednodušeně řečeno, potřebujeme například 5 lidem doručit video z 5 kamer, a to každému z nich. A co když je nás 20 nebo 50? Jak to technicky zajistit? Každé z řešení má své limity a cenu za zdroje potřebné pro dosažení potřebné kvality:
-
Řešení 1:
poslat video ze své kamery každému z ostatních účastníků
použitelné pro 2-3 účastníky a dá se pořídit zdarma, zatěžuje dost výrazně přípojku všem účastníkům
-
Řešení 2:
poslat video ze své kamery na server, který zduplikuje vaše video každému z ostatních účastníků
použitelné reálně pro 2-6 účastníků, pokud mají všichni účastníci opravdu dobrou přípojku tak do 10 účastníků. Zde jsou již služby dost často placené, je nutno zaplatit provoz serveru, lze najít však i některé zdarma
-
Řešení 3:
poslat video ze své kamery na server, který mixuje všechny videa všech účastníků a každému pošle namixovaný obraz, ideálně v kvalitě podle kapacity jeho připojení
nutné, pokud chcete mít současně schůzku s 5 a více účastníky nebo nemáte záruku, že všichni mají dobrou přípojku. Tyto služby jsou prakticky všechny placené, protože vyžadují vysoký výpočetní výkon u poskytovatele služby. Zážitek z takové schůzky je však o třídu jinde než předchozí dvě řešení. Pokud máte na videu trávit více hodin denně, není prakticky jiná alternativa. Čas schůzky využijete efektivně pro práci, a ne pro neustálé nadávky, jak se to seká a není si rozumět. Kdo nevyzkoušel, nepochopí, jak zásadní rozdíl to je pro praktickou práci.
Kdy to pojede?
Řešení jsou dvě:
- Až bude dostatek kapacity a zdrojů pro všechny
- Až se uživatelé začnou chovat rozumně
Jednou, doufejme brzy, extrémní potřeba práce z domova pomine. Chování se vrátí skoro k normálu. Možná to bude trvat několik měsíců a návrat bude probíhat postupně. Asi i část lidí zůstane u tohoto způsobu práce, nebo u něj zůstane alespoň zčásti své pracovní aktivity. Musíme se ale smířit s tím, že po určitou dobu, řešení č. 1 není reálné očekávat.
Řešení č. 2 je však dostupné ihned a může nám velmi pomoci vyřešit tuto svízelnou situaci.
Apelujme na všechny zákazníky, aby ve vlastním zájmu a s ohledem na ostatní, využívali svoji službu jen po nezbytně nutnou dobu, rozvrhli práci na ráno, odpoledne nebo večer a pomohli tak rozložit špičku v čase. Služba pak bude v lepší kvalitě a infrastrukturu využijeme chytřeji k spokojenosti nás všech.
Nezapomínejte, že přes internet se dnes přenáší víc informací, než si myslíte. Máte domácí Wifi? Počítejte, že každý chytrý telefon, chytrá televize, chytrá lednička, okno, žárovka, to vše sem tam něco přes internet posílá. Třeba ne na přímo, ale přes řídící jednotku domu. Není to tedy jen o videokonferenci a práci, ale také o videu a hudbě z YouTube, Netflixu, Spotify, HbbTV (televizní archivy), ale i o komunikacích jako Skype, Facebook, WhatsUp, Viber a dalších.
Zátěž přípojky internetu pro 1 zařízení (TV, chytrý telefon, notebook, počítač, …):
- film z Netflixu potřebuje 5Mb/s (zdroj)
- film z HbbTV potřebuje 6Mb/s (zdroj)
Jak mám tedy pracovat?
Domluvte se mezi sebou a udělejte si plán využívání internetu. Nemusí to být tak drastické, jak to vypadá. Bude to stát nějaké úsilí, ale vyplatí se to. Podobnou změnu chování zkuste aplikovat i pro volání přes mobilní nebo pevné sítě. Telefonní operátoři se potýkají se stejným problémem.
- Omezte současně videokonferenci a sledování TV
- Domluvte se s rodinou, že si zavoláte mimo pracovní dobu
- Dejte dětem offline zábavu (knihy, hry bez nutnosti internetu)
- Stahujte legálně filmy mimo špičku a přehrávejte je z disku
- Nevykecávejte se zbytečně dlouho
- Sledujte všichni společně jeden streamovaný pořad
- Odlehčete internetu sledováním klasických TV stanic přes kabelovku, satelit nebo anténu
Závěr
Cílem tohoto článku nebylo vyvolat apokalyptické vize, ale zamyslet se nad tím, jak věci používáme a konzumujeme služby. Když si uvědomíte, jak to opravdu funguje, můžete i při omezených zdrojích prožít toto náročné období v klidu a bez velkých nervů. Společným využitím zdrojů také můžete stmelit rodinu a lépe se navzájem poznat. Všechno zlé je k něčemu dobré. Berte nové výzvy s optimismem.